معبود زیبا ی جهان

معبود من قلبم به عشق تو زنده است

معبود زیبا ی جهان

معبود من قلبم به عشق تو زنده است

سوره ی مبارکه لیل

سلام به روی ماه خدای عزیز دلم 

نکات سوره ی مبارکه ی لیل:

همانطور که وقتی شب فرا می رسد ، ظلمت همه جا را می گیرد  و وقتی  روز می اید ، نور همه  جا را فرا می گیرد و این اتفاق در درون ما هم می افتد ، که ما با اصلاح نفس خود ، ظلمت های صفت های  پست را از بین می بریم که با از بین رفتن آنها نوری در آسمان جانمان تجلی می کند که هرگز غروب نخواهد کرد 

نقطه ی متقابل  متقین و سخاوتمندان ،  افراد بخیل و تنگ نظر هستند که از انفاق سر باز می زنند تا اموال خود را ذخیره کنند و در طلب ثروت اندوزی هستند 

و  هرکس که هدایت اولیه را بپذیرد ، وبا خدا بود ، خداوند هدایتش می کند ، و قلبش را دگرگون می کند که شامل هدایت ثانویه می شود ، و خدای مهربان اورا آماده ی عمل صالح می کند  و زندگی اش را آسان قرار می دهد  و گره های زندگیش را باز می کند ،ولی کسی که شیطان را ولی خود گرفت ،  و وقتی گناهی را مرتکب می شود ،کم کم درون خود را تاریک و تاریک تر می کند تا آنکه خدا از او سلب توفیق می کند  و دچار ضلالت ثانویه می شود ، و خدا وی را آماده ی این سختی ها یعنی گناهان می کند . و زندگیش سخت می شود 

ونکته ی مهم دیگر آن است که اعمال صالح بر اساس فطرت است و گناه و طغیان نشانه ی انحراف از فطرت و نظام آفرینش است و موجب مشکلات دنیوی و عذاب اخروی می شود 

وخدای مهربان کسی را به کاری اجبار نمی کند ، فقط راه را نشان می دهد و رفتن راه و انتخاب مقصد با مردم است  وخداوند مومنان اهل انفاق را بیشتر مور د عنایت و هدایت خویش قرار می دهد و توفیق زیادتر به آنها خواهد داد

‌اشقی مطلق کافر است  شقی و اشقی هر دو در اتشند اما عذاب اشقی بیشتر از شقی است 

خدا جونم بی نهایت بار شکرت بابت وجود مهربونت و تمام نعمتهات و آنچه به ما داده ای و ما  از آن غافلیم 

یا لطیف

ارحم عبدک الضعیف الذلیل 



سوره مبارکه شمس

سلام به روی ماه خدای عزیز دلم 

نکات سوره ی مبارکه شمس : 

قسم های قرآن اغلب دو دلیل دارد یکی اهمیت چیزی است که به آن قسم خورده شده ، ودیگری اهمیت چیزی که برای اثبات قسم یاد داده شده است 

آیات سوره ی مبار که ی شمس به قدرت دست نیافتنی خدا اشاره می کند ، و یک مطلب مهم و اساسی در آیات نهفته است و آن هم اینکه ، اگر انسان نفس خود را از رذایل پاک کند ، آنگاه تمام وجود اورا نوری فرا می گیرد که خاموشی ندارد ، که همان نور تقوا است که بر جان انسان می نشیند ، و هرکس نفس خود را در همان حد حیوانیت نگه دارد ، تمام وجودش را ظلمتی چون ظلمت شب فرا می گیرد.

همانطور که سازماندهی  جسم انسان با ایجاد اعضا و جوارح در ساختمان بدن صورت می گیر د ، خدا هم در نهاد انسان قدرت تشخیص  بدی ها و خوبی ها را ایجاد کرده است ،  و تصمیم  به کاری یا آگاهی از چیزی  رادر دل آدمی افکنده است ، و الهام به فجور و تقوا یعنی اینکه خداوند  در جان او این فهم را گذاشته است که کاری را که انجام می دهد تقوا است یا فجور 

وانسان باید کاملا حواسش را جمع کند که عقاید و رذایل پست را در نفس خود وارد نکند ، و اصالت انسانی خود را در رذایل پست حیوانی دفن نکند 

حدیث : پیامبر مهربون ص اولین شقی را پی کننده ی ناقه ی صالح و آخرین شقی را کشنده ی حضرت علی ع معرفی کرده است 

خدا جونم بی نهایت بار شکرت برای وجود مهربونت و تمام نعمت هات و آنچه به ما داده ای و ما از آن غافلیم 

یا لطیف 

ارحم عبدک الضعیف الذلیل 

سوره ی مبارکه بلد

 سلام به روی ماه خدای عزیز دلم 

نکات سوره ی مبارکه بلد :

بلد شهر مقدس مکه است ، و سوگند خوردن به آن ، به خاطر سکونت کسی است که پایه گذار مکتب توحید است یعنی  ،پیامبر مهربون اسلام ص  است ، و ارزش هرمکانی بستگی  به  وجود موحدان آن دارد 

و منظور از والد حضرت ابراهیم  ع و ولد حضرت اسماعیل ع است که ذریه اوست و هر دو بانیان مکه بوده اند .

واهل انفاق کسانی هستند  که اموالی را که در راه خدا داده اند ، از بین رفته نمی بینند و با لفظ تباه کردن از انفاق یاد نمی کنند ، این آیه به دشمنان اسلام و پیامبر  اشاره دارد که اموال زیادی را  برای از بین بردن اسلام صرف کردند 

اگر انسان به خودش بباوراند که خدا مرا نگاه می کند و این باور در جان او نفوذ کند حتی کوچکترین خلافی از او سر نمی زند . 

وخدای مهربان می فرماید که با الهام فطری و نیز شریعت آسمانی راه خیر و شر را به او آموختیم ، خدای مهربان این همه امکانات هدایت گر رادر اختیار انسان گذاشت تا راه هدایت را طی کند ، اما این ناسپاس به عبور از این گردنه حاضر نشد ، والبته باید دانست که راه خدا فقط برای دنیا طلبی که مال دنیا قبله ی امال اوست ،گردنه ی تندی است که عبور از آن مشکل است ، در دنباله ی این آیه منظور از عقبه ، آزاد کردن بردگان و اطعام گرسنگان و یتیم داری و کمک به بیچارگان خاک نشین  است  ‌مومنان پس از آنکه به مقام ایمان و عمل رسیدند ، باید یکدیگر را به صبر و طاعت خدا و انفاق و  ترحم به نیازمندان توصیه می کنند  واینان مردمی خوش یمن و اهل سعادت هستند ، وانان که  آیات را  انکار کردند ،نگون بخت  هستند و در آتش سرپوشیده معذب خواهد ماند 

وپیامبرمهربون ص می فرماید : کسی در قیامت قدم از قدم بزنیم دارد تا درباره ی چهار چیز از او سوال شود :

۱- درباره  ی نماز و اینکه عمرت را در چه راهی صرف کردی 

۲-از مالش می پرسند که از کجا به دست آوردی و کجا صرف  کردی 

۳-واز عملش می پرسند که چه کردی ؟ 

۴- درباره ی محبت اهل بیت از او سوال می شود ؟

 خداجونم بی نهایت شکرت بابت وجو د مهربونت و تمام نعمتهات و آنچه به ما داده ای  و ما از آن غافلیم

یا لطیف

ارحم عبدک الضعیف الذلیل 

سوره مبارکه فجر

سلام به روی ماه خدای عزیز دلم

نکات سوره ی مبارکه فجر 

این سوره اشاره به شب های دهگانه ذی حجه و یا ده شب آخر ماه رمضان را دارد که اهمیت این شب ها به خاطر عبادات مخصوص در آن و پالایش نفس از ظلمات است 

وافرینش دارای نظم و حساب و کتاب و ریاضیات است 

در این آیه با اشاره به زندگی اقوام مختلف از جمله ، قوم عاد و ثمود  و درباره فرعون که باو جود آن همه قدرت و ثروت ، که داشتند ، وبخاطر طغیانگری و ستمکار ی بسیار ، خدا آنها را دچار عذاب و بلاهای آسمانی کرد ، تا مشرکان مکه از آنها عبرت بگیرند 

ماجرای مرصاد خدا چیست ؟ یعنی خدای مهربون در کمینگاه است ، وبنا ندارد تا خودرو نشان دهد تا فضای امتحان برای بندگان از بین نرود ، وحکم و داوری و پاداش دهی او در پشت پرده است ، و تنها در قیامت از کمین و پشت پرده ظهور خواهد کرد 

چون اگر بخواهد در این دنیا ، در مقابل گناهان خشم خود را ظاهر سازد ویا  بخاطر عمل صالح فورا پاداش نقدی بدهد ، کسی گناه نمی کند و وقتی خداوند پایان  عمر زمین  و زمینیان را صادر می کند ، وحکم نهایی را صادر می کند ، آمدن فرمان و صدور حکم خدا برای شروع کار قیامت است 

ونه روکرد  دنیا نشانه ی عزت کسی پیش خداست و نه پشت کرد دنیا نشانه ی مطرودیت کسی در نزد خداست ، وانچه باعث سقوط انسان می شود ،بی مهری به یتیمان وعدم  رسیدگی به آنها چون یتیم بر اثر از دست دادن پدر

عاطفه اش جریحه دار شده است  ،  وبیش از غذا به محبت  نیاز دارد ، وباید اطعام بینوایان در جامعه به صورت یک فرهنگ دربیاید ،یعنی من شمارا به انفاق و شما من و دیگران را به آن توصیه کنیدوشمارا از رحمت الهی دور می کند ، که شما میراث را یکجا بخورید و به حقوق دیگران بی اعتنایی کنید ، و رفاه و تنگدستی  فقط آزمون است نه پاداش و نمره عمل 

مجرمان با دیدن صحنه های قیامت ، با غم و اندوه می گوید کاش برای زندگی در این حیات ابدی و حقیقی کاری می کردم ، وخدا مجرم  را چنان عذاب می کند و به بند می کشد که تا حالا کسی نکرده و سابقه نداشته است 

و ‌انسانی که در خداشناسی ونبوت و معاد به ایمان و باوری با اطمینان رسیده و هرگونه شبهه و تردید را از خود رفع کرده است ، ونیز با ایمانی راسخ به احکام عملی از واجبات و محرمات عامل باشد و تنها تکیه گاهشان فقط خداست ، چون خدا تکیه گاه متزلزل نیست ، وخدا تکیه گاهی است که اضطراب بران حاکم نیست ، چون که خدا اطمینان مطلق است  ، وچون توکل قوی دارند ، آرامش قوی تر دارند ،  وچون در راه ایمان به خدا و در مرحله ی ایمان به تکامل رسیدن دارای نفس با اطمینان شده اند ، اما دنیا و تمام قدرت های آن همیشه لرزان و مضطرب هستند ،‌کسانی راکه به آن تکیه می کنند مضطرب می سازد ، از این رو اهل دنیا با آن به آرامش نمی رسند ، وهرچه بیشتر تکیه می کنند ، نا آرام تر می شوند . وتمام اضطراب های بشر در طول تاریخ  ناشی از غفلت از یاد خدا و تکیه نکردن به خدا  و ایمان نداشتن به خدا است 

خداجونم بی نهایت بار شکرت بابت وجود مهربونت و تمام نعمتهات و آنچه به ما داده ای و ما از آن غافلیم 

یا لطیف 

ارحم عبدک  الضعیف الذلیل 




سوره ی مبارکه غاشیه

سلام به روی ماه خدای عزیزدلم 

نکات سوره ی مبارکه غاشیه :

درباره ی بلاهای قیامت است  و چون هول قیامت همه را فرا می گیرد واین ذلت در چهره ی فرو شکسته ی آنها موج می زند 

ومجرم در قیامت گرفتار می شود  دست و پا می زند تا شاید از عذاب آن خلاص شود ، ولی نتیجه نمی گیرد ولی مومن  وقتی به اعمالش می نگرد ، بسیار شاد و راضی است  زیرا اعمالش هدر نرفته و به بار رفته است 

دورخیان در  آتش سوزان جهنم  از چشمه های آب داغ می نوشند و برای رفع گرسنگی از خار سمی استفاده می کنند ، و  هرچقدر می خورند سیر نمی شوند ، ورنج گرسنگی آنها به قوه ی خود باقی می ماند ، و از تعفن و تلخی که از انواع زقوم است به خدا تضرع می کنند 

ودر  بهشت   مومنانی که طراوت وشادابی نعمت های سرشار ،در چهره شان نمایان است ،  وهر فردی قصر مخصوص به خود را دارد  و  در آن چشمه ها جاری است چون کارشان برای خدا بوده و به بار نشسته است  ودر طبقه های عالی بهشت هستند  و هیچ سخن لهو و بیهوده  و رنج اور نمی شنوند  و بهشتتان در کنار هم اجتماع کرده اند  و بر پشتی تکیه زده اند  و سرگرم تفریحند و انواع وسایل رفاهی  از تخت ها و قدح های نهاده شده بر سر چشمه ها  و پشتی ها و فرش های نفیس  برایشان مهیا است

ودراین  آیات خدا می خواهد  که انسان‌ها در آفرینش تامل کنند ،  ‌انسان در عجایب مطالعه کند و از آثار پی به اثر ببرد 

که تفکر در آفرینش آسمان و کوههاست 

وبه آفرینش شتر  هم اشاره می کند ، چون شتر در میان اعراب ، بهترین وسیله و سرمایه بود  وامتیازش به سایر حیوانات این است که تحمل بی آبی چند روزه  وتحمل بارهای سنگین و مقاومت در برابر طوفا نهای شدید را داراست 

وخداوند در این آیه به رسول مهربان ص می گوید :

تو فقط پند ‌اندرز دهنده ای  ومامور نیستی که کسی را به اجبار وادار به ایمان کنی مگر در صورتی که  که بخواهند علاوه بر انکار حق ، کار شکنی هم بکنند که در این صورت تو برانها مسلط و حاکم هستی ، وباید آنها را سر جایشان بنشانی که به اصل قرآن و اسلام ضربه نزنند ، ولی اگر فقط انکار کردند، خدا به حساب و کیفرشان می رسد ، 

وکسی که انکار می کند ،پند و اندرز دادن به او کاری بی حاصل است 

خدایا شکرت بابت وجود مهربونت و تمام نعمت هات و آنچه به ماداده ای و ما از آن غافلیم 

الهی بی نهایت بار شکرت 

یا لطیف

ارحم عبدک الضعیف الذلیل