معبود زیبا ی جهان

معبود من قلبم به عشق تو زنده است

معبود زیبا ی جهان

معبود من قلبم به عشق تو زنده است

سوره ی مبارکه انشقاق

سلام به روی ماه خدای عزیز دلم 

نکات سوره ی مبارکه انشقاق :

در آستانه ی قیامت زمین و آسمان  و تمام آفرینش بدون هیچ مقاومتی دربرابر فرمان حق  همانند عبد  مطیعی فرمانبرداری می کنند 

،  و زمین تمام اسرار خود را بیرون می ریزید ،  و مردگان از قبرها بیرون می ریزند ، و  زمین تمام  اطلاعات خودرا که درباره ی انسان دارد، 

و تما م گزارشات خود را تحویل می دهدوانسان با جبر و به زور به سمت قیامت و حساب و کتاب اعمالش می رود، وتنها چیزی که در اختیار انسان است اعمال صالح و فسق  و فجور اوست 


در این میان مومنان متوسط گناهکارچون مشکل حسابرسی دارند ،  به آنها در روایات تاکید شده که زیاد قرآن بخوانند تا هشیار عمل کنند 

مردم در قیامت دو دسته اند یا نامه ی عمل به دست راست داده می شود که صالحینند و  یا نامه ی اعمالشان را به دست چپ می دهند که در دسته ی فاجرانند واز پشت سر نامه ی اعمال را به آنها می دهند  که اهل آتش و نگون بخت هستند 

وبه فرموده معصوم ع کسی که در دنیا به حسابش رسیدگی کند ، حساب او در قیامت آسان گرفته می شود 

وبهشتیان  با صالحان  همترازخود  و یا با خانواده ی باایمان خود در  دنیا در بهشت  کنار هم هستند  ،‌ویا با خانواده ی جدیدی که که از حوری و غلامان تشکیل شده است   در بهشت کنار هم هستند که این خانواده ی جدید با چهره ای بشاش و با گرمی از آنها استقبال می کنند 

وانسان متفکر از دگرگونی‌های طبیعت پی به این می برد که معاد هم در پی یک تحول گسترده به وجود می اید که امری طبیعی و ممکن است 

وقتی انسان از عالم دنیا به برزخ انتقال پیدا می کند ،سعه ی وجودی و شعوری پیدا می کند  و وقتی صالح سعه ی شعوری پیدا می کند ، فیض و رحمت وسیعی دریافت می کند ، وفاسق چون سعه ی شعوری پیدا می کند وسعت بزرگی از بلاها و عذاب ها به او تحمیل می شود 

خدایا شکرت بابت وجود مهربونت و تمام نعمتهات و آنچه به ما داده ای و ماز آن غافلیم 

الهی بی نهایت بار شکرت 

یا لطیف 

ارحم عبدک الضعیف الذلیل



سوره ی مبارکه مطففین

سلام به روی ماه خدای عزیز دلم 

نکات سوره ی مبارکه مطففین :

رفتار کم فروشان را اینگونه  ترسیم می کند که هنگامی که می خواهند چیزی را بستانند تمام و کمال می ستانند ،  ولی چون به دیگران پیمانه می  دهند آن را با کم  و کاستی می دهند که حضرت علی ع فرمودند :ای تاجران اول فقه بیاموزید ،  و بعد تجارت کنید  وبه اندازه‌ی حق خویش از مردم بگیرید و حق مردم را کامل بپردازید 

وظن به قیامت هم  انسان راز کار ناروا   باز می دارد ، و ظن به قیامت موجب حذر کردن از خطر و ترک گناه می شود 

کتاب فجار همان نامه ی عمل  انسا نهای زشت سیرت است ، و در سجین یعنی در پایین ترین مرتبه ی جهنم قرار دارند  که زندانی بسیار سخت و تاریک و تنگ است  و منظور از کتاب مرقوم یعنی کتابی  با خط روشن که بی زحمت برای هرکسی قابل خواندن است  و کتاب اعمال  ابرار از نیات عالی الهی انسان متعالی پر است و  جایگاهشان در علیین برترین  جایگاه بهشت است پس مردم باید برای به دست آورد چنین موقعیتی فرصتها را غنیمت شمارند و بر یکدیگر پیشی بگیرند 

وکسانی قیامت را تکذیب می کردند که  می خواستند به تجاوز از حدود الهی و گناهان خود بدون دغدغه ادامه دهند  که همین عامل باعث تضعیف ایمانشان به قیامت می‌شد که طبق فرموده ی پیامبر مهربون ص:

زیاد گناه کردن خوره ی دل است و آن را فاسد و تباه می کند 

در دنیا به علت عدم بلوغ معنوی ،‌ انسان نمی تواند خدا را درک کند  ولی در قیامت حجاب میان انسان و خدا از بین می رود ، و بزرگ‌ترین عذاب فجار دوری از خدا هست  که حاضر به مکالمه با آن ها نیست  و رضوان خدا یعنی توجه خدا به صالحین و مکالمه با آنان بزرگ ترین نعمت بهشت است 

در دنیا منافقان و اهل دنیا مومنان را با اشاره و زخم زبان آزار می دادند و به آن ها طعنه می زنند و می خندند  و آنها را   گمراه می خواندند

ودر آخرت  ‌خداوند و مومنان و فرشتگان  کفار و منافقان و دنیا طلبان را به سخره می گیرند 

خدا جونم شکرت بخاطر وجود مهربونت و تمام نعمت هات و آنچه به ما داده ای و از ما از آن غافلیم

الهی بی نهایت بار شکرت 

یا لطیف 

ارحم عبدک  الضعیف الذلیل 





سوره مبارکه انفطار

 سلام به روی ماه خدای عزیزدلم 

نکته های سوره ی مبارکه انفطار :

انسان در قیامت   با تمام و ریز به ریز اعمالش مواجهه می شود ،  و عینا تمام اعمال برایش مشهود  است و آن ها را لمس می کند و می بیند ،و متوجه می شود که چه کارهایی کرده و چه کارهایی را به تاخییر انداخته است ، بعضی اعمال با مرگ انسان به پایان می رسند مثل نماز و روزه و برخی دیگر از اعمال با مرگ هم ادامه دارند مانند کسی که کتابی می نویسد و دیگران از کتاب او مطالب خوب و اموزنده یاد می گیرند و هدایت می شوند و ما با استفاده از معارف اسلامی  علم ا جمالی نسبت به اعمالمان داریم و فقط ظاهر عمل را می بینیم ولی در قیامت باطن عمل را می بینیم که می شود علم تفصیلی مثلا در دنیا  می بینیم کسی مال حرام می خورد و در قیامت می بینیم  که صورت باطنی مال حرام  آتش بوده که در دنیا آن را بلعیده است

و انسان نباید از لطف و کرم خداوند  که در  کیفر گناه  عجله  نمی کند تعبیر نادرست کند و با کمک شیطان  این موضوع را در ذهنش تقویت و پررنگ کند که مولا کریم است و هرچه کنی می بخشد ، درواقع با این طرز تفکر داریم روز جزا را انکار می کنیم ، پس در این موقعیت انسان باید به اطاعت  خدا روی آورد و گناه گذشته را جبران کند همانطور که خدا به ما صورت انسانی داده  و ساختمان بدنی متناسب و اعضای متعادل داده ، باید سیرتمان هم از راه عمل به شریعت انسانی شود 

و گناه را از آن جهت فجور  می گویند که سیستم باطنی و معنوی  انسان را تخریب می کند و احسن التقویم را بهم میزند 

و فرشتگان ثبت اعمال ، اعمال را بررسی و تجزیه تحلیل می کنند و گناهان مارا با حزن و اندوه به آسمان می برند ، و وقتی خدای مهربون از آنها می پرسد:این بنده چه کرده است ، سکوت می کنند و بعد از سه دفعه پرسیدن خدای مهربان به خدای مهربان می گویند : خدایا تو ستار العیوبی همانطور که به بندگانت امر کرده ای عیب های همدیگر رابپوشانند  ،تو عیبوب او را مستور کن لذا به آنها نویسندگان کریم و بزرگوار گفته می شود 

خدا جونم بی نهایت بار شکرت بخاطر وجود مهربونت و تمام نعمتهات و آنچه به ما داده ای و ما از آن غافلیم 

الهی بی نهایت بار شکرررررت 

یا لطیف 

ارحم عبدک الضعیف الذلیل 

سوره ی مبارکه تکویر

سلام به روی ماه خدای عزیز دلم

نکته های سوره مبارکه تکویر :

انسان  در مقدمه ی قیامت  تمام دارایی هایی  خودش از جمله ثروت و مقام و اتومبیل و رو رها می کند و فراموش می کند که نشان از صحنه ی هولناک قیامت است  

در روز قیامت روح‌ها به جسم بر می گیرند و افراد با همترازان خود محشور می شوند  یعنی اگر کسی در دنیا ساختار روحی و با طنیش با حضرت علی ع سنخیت داشته با ایشون محشور می شود و اگر کسی در دنیا از لحاظ ساختار روحی و باطنی با یزدی سنخیت داشت با او محشور می شود


‌انسان در هنگام نگاه کردن به نامه ی عمل حیرت زده می شود ، که چرا اینقدر کم و کاست گذاشته است 

این سوگندها در این سوره برای این است که  نشان دهد ، قرآن کلامی آسمانی است و از رسالت رسول مهربان اسلام ص دفاع می کند ، 

چون کافران تهمت می زدند که قرآن سخن کاهنان و حرف های شیطانی است چون کاهنان ادعا می کردند که از جانب  شیاطین و جن از غیب خبر داشتند  که این سوگندهای مکرر خط بطلان بر تمام این حرف ها می کشد 

وپغمبر بعد از دریافت وحی نه آیات را پنهان می کرد و نه آن ها را کم و زیاد می کرد  و از این آیه می شود برداشت کرد که قاضی و واعظ و نویسنده باید حق را بگویند و تحت تاثیر فشار محیط و جوسازی دشمنان اسلام قرار نگیرند 

و به عصمت مطلق  پیامبر اکرم ص  در چهار مورد اشاره شده است 

۱- پیامبر بدون کم و کاست وحی را از جبرییل  تحویل می گیرد 

۲-در فهمیدن و تلقی محتوای وحی سهوی پیش نمی اید 

۳-عینا همان چیزی را ابلاغ می کند که از جبرییل تحویل گرفته است 

۴- عمل کردن به محتوای وحی و فرمان های الهی یعنی عصمت در عمل 

خدا جونم بی نهایت بار شکرت به خاطر وجود مهربونت و تمام نعمتهات و آنچه به ما داده ای و ما از آن غافلیم 

الهی بی نهایت بار شکرت 

یا لطیف ارحم  عبدک  الضعیف  الذلیل 

سوره مبارکه عبس

سلام به روی ماه خدای عزیز دلم

نکته های سوره ی مبارکه عبس :

سوره ی مبارکه عبس تکلیف جدید  ی را برای پیامبر مهربون ص  و تمام مسلمانان و مبلغین دین  مشخص می کنه ، که حق طلبان عاشقی که می خواهند ایمانشانشان را تقویت کنند و در یادگیری قرآن بکوشند و از پندهای پیامبر مهربون ص استفاده کنند ،باید بر جاهلان متعصب که هیچ علاقه ای به شنیدن سخنان پیامبر مهربون ص ندارند ترجیح داده بشوند 

فرشتگان موجوداتی کریم هستند یعنی موجوداتی بزرگوار هست  وبر هستند یعنی موجوداتی هستند که مامور رساندن  خیر هستند  

بشریت باید بکوشد،  تمام امکاناتی را که خدای مهربون  برای بیداری و هدایت  به او داده را درراه  فرمانبرداری امر و نهی  الهی به کار برد و وظیفه ی بندگی  ا ش را به نحو احسن انجام دهد 

انسان به مواد غذایی که می خورد باید توجه کند و از این مطالعه  به تدبیر ربوبی  شگفت اور خدای مهربون پی ببرد و این ربوبیت است که برپایی قیامت کامل می شود 

 و با نفخ صور دوم ، مردگان زنده می شوند  و و در قیامت حاضر می شوند تا نتیجه ی اعمالشان را ببینند ، و پیامبر اکرم مهربون ص فرمودند :

در قیامت سه مو قف است ، پای میزان اعمال یعنی کسی نمی داند  اعمالش سنگین یا سبک است  ودر صراط چون نگرانند که از آن عبور می کنند یا روی آن می مانند و دیگری وقتی است که می خواهند نامه ی عمل را بدهند ، چون نمی داند نامه ی عمل را به دست راستش می دهند یا چپ 

خدا جونم بی نهایت بار شکرت بابت وجود مهربونت و تمام نعمت هات  و آنچه داده ای و ما از آن غافلیم 

الهی بی نهایت بار شکررررررررت 

یا لطیف 

ارحم عبدک الضعیف الذلیل