معبود زیبا ی جهان

معبود من قلبم به عشق تو زنده است

معبود زیبا ی جهان

معبود من قلبم به عشق تو زنده است

فواید خنده درمانی وخنده در کلام معصومین ع

دانش روانشناسی امروز پی برده است که ، لبخند در زندگی ما از اهمیت بسزایی برخوردار است ،لبخند و خنده هیچ عارضه ی جانبی مضری ندارد ، وحتی اگر نتواند به خود به خودی خود بیماری و فشارهای روانی را علاج دهد ، حداقل می تواند لحظاتی نگرانی به وجود آمده از بیماری را برطرف سازد ، لبخند علاوه بر معکوس کردن بیماری و تامین سلامت ، بهترین یخ شکن در گردهمایی اجتماعی است و در سال های اخیر دانشمندان سعی داشتند ، که فیزیولوژی خنده و اثرات پزشکی قابل اثباتش را آشکار کنند .

گروهی از این وحشت دارند که اگر زیاد بخندند و یا لبخند به لب  داشته باشند ، دیگران آنها را جدی نمی گیرند ، در حالی که باید بدانیم امروزه مشکل ، خنده ی زیاد نیست ، بلکه کمبود خنده است ، البته بایستی صادقانه خندید و شخصیت خود را حفظ کرد ، خنده آنگاه موثر و درمان بخش است ، که به موقع باشد و به شخصیت دیگران آسیب نزند ، خنده های بی مورد و تمسخر امیز ، انسان را غافل می کند و پرده سیاهی بر روی عوامل شادی آفرین دیگر می کشد 

درواقع خنده یک برنامه است که کل سیستم بدن را در گیر می کند ، ممکن است خنده در اثر گفتن یک مطلب خنده دار باشد  ، که از عصب شنوایی ما شروع می شود ،دانستن این نکته می تواند جالب باشد که پیدایش خنده پیش از به وجود آمدن زبان و عمیقا با پیدایش ما ارتباط دارد ،لبخند زدن و خندیدن ، نشانه ی شخصیت دست و دلباز و اجتماعی و خوش قلب است ، گرچه ما معمولا خندیدن زیاد را سبک سری می دانیم  ، ولی باید بدانیم که تغییراتی فراسوی سبک سری در جسم و بدن انسان به واسطه ی  خندیدن و لبخند زدن به و جود می اید ، که تظاهرات عینی آن شادمانی است که در این حالت جسم تنظیم می شود و ذهن شفاف می شود ، وخنده آنقدر نقش درمانی دارد که ، در بیمارستان های امروزی اتاق خنده طراحی شده است 

مزایای خنده :

۱-خنده در بهبود روابط انسان موثر است 

۲-خنده در طولانی نمودن عمر نقش دارد 

۳-خنده فشار خون را تعدیل می کند 

۴-خنده زبان مشترک تمام جهانیان است 

۵-خنده انبساط عروقی ایجاد می کند که در سلامتی موثر است وترمیم بافت های آسیب دیده را تسهیل می کند 

۶-خنده تعادل ظریف هورمونی ایجاد می کند 

۷- خنده باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و ایمنی بدن را در برابر بیماری ها زیاد می کند 

۸-خنده هورمون سرو تونین را نیز افزایش می دهدواندرفین مغز را افزایش می دهد که نوعی مورفین طبیعی است  ، که باعث احساس سرخوشی می شود 

۹-خنده تعداد ضربان قلب (HR) کاهش می دهد که در سلامتی موثر است 

10-خنده به دلیل شستن Co2از خون صورت را شفاف می کند 

۱۱-خنده قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد ، نقش خنده در کلاسهای درسی و آموزشی فوق العاده است 

۱۲-خنده نوعی تخلیه روانی است و تنش ها و احساسات سرکوب شده را رها می کند 

۱۳-خنده از بیماری زخم معده و اثنی عشر جلوگیری می کند 

۱۴-خنده گلسترول خون را کاهش می دهد 

۱۵-خنده در پیشگیری از سکته ی قلبی و سکته ی مغزی بسیار موثر است 

۱۶-خنده دویدن بی حرکت است و به همین دلیل است که افراد لاغر را چاق و افراد چاق را لاغر می کند 

۱۷-خنده باعث می شود که به دندان‌هایمان بیشتر توجه کنیم و در نظافت آنها بکوشیم 

۱۸-خنده ی زیاد باعث افزایش اشک از چشم می شود و این نوع مکانیسم جبرانی و دفاعی است که فشار خون مغزی را کاهش می دهد

۱۹-خنده چروک صورت را از بین می برد 

۲۰-خنده تحمل دردهای جسمانی را آسان‌تر می سازد ، ۵دقیقه خنده از ته دل موجب ۵ساعت تسکین درد می شود 

۲۱-خنده نشانه ی بارز اعتماد به نفس و سلامت روان و احساس امنیت است

۲۲-خنده در بروز  ایده های نو و خلاق موثر است 

۲۱-خنده گرفتگی و کرامپ های عضلانی را برطرف می سازد 

۲۲-خنده اولین رفلکس مثبت یک نوزاد است 

۲۳-برای غلبه بر دشواری ها ، خداوند سه روش در اختیار انسان قرار داده است ، خنده و امید و خواب 

۲۴-خنده بهترین دارو برای درمان افسردگی است 

خنده در کلام معصومین ع :

خدای مهربان در حدیث قدسی می فرماید :

ما بهشت را برای کسانی که دل مومنان را شاد می کنند ، مباح ساختیم 

امام علی ع می فرمایند : بعد از سلامتی خنده بزرگ ترین نعمت است ، خنده و تبسم ، نشانه ی بارز خوشرویی و آن موجب دوست یابی است 

حضرت رسول اکرم ص می فرمایند :

نشانه ی آدمیان بهشتی ، تبسم همیشگی است 

امام صادق ع می فرمایند : 

خوشحال کردن قلب مومن از ده حج باارزش تر است ‌

امام رضا ع می فرمایند : 

نزد خداوند کافر خوشرو از مومن ترش رو عزیز تر است 

امام جواد ع می فرمایند :

هرکه مومنی را از غم و اندوه شاد کند ،خداوند دل او را در روز قیامت شاد می کند 

امام حسن عسگری ع می فرمایند :

هیچ چیز مثل خوشرویی زندگی  را شیرین نمی کند

همیشه دعا کنید که :

خدایا ما را هیچ وقت اسیر غم و اندوه دامنگیر نکن

پروردگار از تو می خواهیم که به قدرتی عطا بکنی تا از میان مشکلات عبور کنیم 

برحمتک یا الرحمن الراحمین 

امین یا رب العالمین 

مصطفی عزیزمن و تمام جهان همیشه در زندگی از خنده و صبر که در پست قبل ازش صحبت کردم ، استفاده کنید 

خنده و صبر بر هر درد بی درمان دواست 

خنده و صبر آغاز خوش هر ماجراست 

زندگی فاصله ی آمدن و رفتن ماست 

شاید آن خنده که دیروز دریغش کردیم 

آخرین فرصت خندیدن  ماست 

زندگی همهمه ی مبهمی از  رد شدن خاطره هاست 

هر کجا خندیدیم 

هرجا خنداندیم 

زندگانی انجاست 

زنان دوبرابر مردان گیرنده های درد دارند ،با این حال آستانه ی تحمل زنان ، نسبت به درد بسیار بالاست 

راهکارهایی برای صبور بودن در نهج البلاغه- میلاد حضرت معصومه س و روز دختر مبار ک بادو تربیت صحیح دختران

سلام به روی ماه خدای عزیز دلم 

راهکارهایی برای صبور بودن در نهج البلاغه امام علی ع:

صبر و تدبیر :

ایشان با وجود عصمت و علم لدنی و آگاهی از افکار درونی سران جمل،قضاوت نکردند ، تا به ما بیاموزند که حق قضاوت نسبت به درون دیگران رو  نداریم ، بلکه شایسته آن است که در برابر آنچه از رفتارهای دیگران نمی دانیم ،،صبر کنیم و با درایت شرایط خود را مدیریت کنیم .ودر حالت صبر ، انسان بهتر می تواند تدبیر کند ، گاهی زندگی انسان شبیه میدان جنگ می شود ،احساس می کند باید  خیلی سریع حمله کند  و گرنه مورد حمله قرار می گیرد، اما واقعیت زندگی این است که زندگی بیشتر احتیاج به صبر دارد تا بهتر مدیریت و تدبیر شود ، نه جنگ ، بر عکس زندگی های ما که پر از رفتارهای عجولانه است ، زود تصمیم می گیریم ، زود قضاوت می کنیم و زود رها می کنیم و زود عصبانی می شویم ،خلاصه زندگیمان به لبه ی پرتگاه شکست بیشتر نزدیک است تا آغوش باز پیروزی ، ودلیل آن بی صبری است و حاصل آن بی مدیریتی و بی تدبیری است ، همان گونه که حضرت علی ع  در حکمت ۱۵۳ فرمو ده اند : فرد صبور ، پیروزی را از دست ندهد ، گرچه زمان طولانی بگذردودر حکمت ۲۱۱فرموده اند که :بردباری ، دهان بند بی خرد است .این سخن درد مندانه علی ع را در نهج البلاغه در خطبه ی شقشقیه ، یعنی همان خطبه ی ۳فرموده اند :با خود اندیشیده ام ،که آیا دست تنها حمله کنم ،یا آنکه بر شر آن تیرگی شکیبا باشم ،دیدم که صبر در اینجا خردمندانه تر است ،پس صبر کردم در حالی که گویا در چشمانم خاشاک و در گلویم استخوانی هست ، و در این مدت دراز ودر این شدت غم و محنت صبر کردم ، این جمله مربوط به زمانی است که خلافت را از ایشان ربودند ،خلافتی که فقط شایسته ی ایشان و حق  مردم مسلمان هست ،اما ایشان با صبر و درایتی که خرج کردند ،جان اسلام را از مرگ حتمی نجات دادند ،اما ما که شیعیان ایشان هستیم چقدر در مقابل بد رفتاریهای دیگران صبوری کرده ایم ؟چند بار از حق خود گذشتیم تا حق دیگری احیاء شود ؟چند بار با وجود غم و اندوه فراوان  در دل نسبت به طرف مقابلتان رفتاری صمیمانه و مدبرانه داشتیم ؟صبر و شکیبایی به اندازه مصیبت نازل شود و کسی که دستش را به هنگام مصیبت ،واز روی ناشکری بز زانو زند ، اجرتش تباه گردد ، امام علی ع در جریان جنگ جمل نیز بارها با صبر خود ، جریان را مدیریت کردند و در نهایت به پیروزی عجیب و تاریخی رساندند ،در ابتدا که طلحه و زبیر  در خواست خروج از مدینه برای  انجام حج نمودند ، حضرت با وجود آگاهی از نیت پلید آنها صبر کردند، و قضاوت ننمودند تا روزی که آنها نیت شوم خود را آشکار کردند ، ایشان با وجود عصمت ، علم لدنی و آگاهی از افکار درونی سران جمل ، قضاوت نکردند تا به ما بیاموزند که حق قضاوت نسبت به درون دیگران را نداریم ، بلکه شایسته  آن است که در برابر آنچه از رفتارهای دیگران نمی دانیم ، صبر کنیم و با درایت شرایط خود را مدیریت کنیم ، اما متاسفانه آنچه در ما شیعیان کمتر به چشم می اید ، صبوری در برابر رفتار دیگران است ، و آنچه شایعه شده است ، قضاوت های عجولانه و اکثرا غلط می باشد ، اما نمی دانم چرا باز هم مصر تر و با اعتماد به نفس بیشتر از دفعه ی قبل ، به قضاوت دیگران می پردازیم ، یادمان باشد که شیعه ی علی ع باید نسبت به رفتار اطرافیان خود صبور باشد و زود قضاوت نکند

صبر بر مصیبت 

امام علی ع هم خود در برابر مصیبت های وارده صبور بود و هم دیگران را به صبر توصیه می کرد ، صبر ایشان در برابر مصیبت عظمای  فقدان پیامبر و فقدان مظلومانه ی حضرت زهرا س مثال زدنی و حیرت انگیز است ، البته اندوه خوردن و غمگین بودن ، زاده ی عزیز از دست دادن است اما نباید این غم و اندوه ، جریان اصلی زندگی را به کندی بکشاند و برانسان مسلط شود ،بلکه باید با صبر و رضایت به قضای الهی  زندگی  را با شکل جدید  آن مدیریت کرد ،تا بدین ترتیب مورد عنایت خاص الهی نیز واقع شویم زیرا صبر و شکیبایی به اندازه مصیبت نازل شود و کسی که دستش را به هنگام مصیبت و از روی ناشکری بر زانو زند ، اجرتش تباه می شود ،حکمت ۱۴۴

مولا  ع یاران خویش را به صبر در مصیبت توصیه فرمودند از جمله این که ایشان در دلداری به اشعث  بن قیس در حکمت ۲۱۹درباره ی مرگ فرزندش فرمودند : ای اشعث ، اگر برای از دست دادن فرزندت غمگین باشی ، البته حق داری و این لازمه ی خویشاوندی هست ، و اگر صبر کنی ، بدان که خدا هر مصیبتی را عوض دهد ، ای اشعث،اگر صبر کنی ، قضا و قدر الهی بر تو جاری شده و اجر خواهی برد و اگر بی تابی کنی تو گناهکاری حکمت ۲۱۹

اما عکس العمل ما در برابر فقدان عزیزانمان چیست ؟گاهی اولین سخنی که بر زبان جاری می کنیم ، این است که ، چرا من ؟ مگر من چه گناهی به درگاه خدا کرده بودم که مستحق چنین مصیبتی شده ام ؟غافل از آنکه مرگ ، جزء طبیعی زندگی انسان است و همان گونه که روزی به دنیا آمده ایم ، روزی هم از دنیا خواهیم رفت ، هیچ کس نزد خدا عزیزتر از پیامبر اسلام و جانشین بر حق ایشان نیست ، آنها رفتند و داغ دیدند ، بدون آنکه گناهی مرتکب شده باشند تا مستحق مصیبت باشند ،صبر اوج احترام به حکمت الهی است 

صبر بر طاعت 

اما صبر بر طاعت و بندگی خدا ، چیزی است ، که این روزها کمتر دیده می شود ، آنچه راحت است ، هم رنگ جماعت شدن است ، و آنچه سخت است فرمان پذیری از خدای مهربان است ،البته فرمان پذیر بودن همیشه سخت است و سخت خواهد بود ، از کودکی فرمان برداری پدر و مادر برایمان سخت بوده است ، آنها ما را به چیزهایی امر می کردند ،که ترجیح می دادیم ، انجام ندهیم ،و از چیزهایی نهی می کردند که دوست داشتیم در آنها غرق شویم مثال در این باره بسیار است ، وحال ما درباره فرمان پذیری یکی است و آن اینکه سخت است ، اما فرمان پذیر بودن در برابر فرمان پدر و مادری که مهربانند ، اما نه به مهربانی خدا ، آگاهند اما نه به آگاهی خدا ، قادرند اما نه به قادری خدا ، و اطاعت از آنها حداقل از نظر دنیوی موجب رشد و تعالی می شود ولی گوش به فرمان خدا بودن ، وصبر پیشه کردن برای سختی فرمان پذیری او ،قطعا و قطعا موجب رشدو تعالی حقیقی ما خواهد شد 

مولا علی ع در حکمت ۲۰۷ یک راهکار خوب و ساده برای صبر می دهند ،اگر بردبار نیستی ، خویشتن را بردبار جلوه بده ، زیرا کمتر کسی است که خود را شبیه گروهی کند و به زودی یکی از آنها  نشود ، پس به جای اینکه همرنگ جماعت دنیا زده بشوی ، خود را همرنگ مردمان صبور بکنیم،تا در این دنیا که سرای رنج و درد است و خوشی آن باناخوشی  گره خورده ، برایمان مکانی آرام‌تر شود ، 

مولا در خطبه‌ی ۱۷۳ می فرمایند : خداوند دل های ما و دل های شمارا به سوی حق متوجه سازد و به ما و شما صبر الهام بفرماید 

یالطیف

ارحم عبدک الضعیف الذلیل 

میلاد یگانه بانوی قم ،و الگوی  ولایت پذیری و ایمان و اسوه ی تقوا و بینش بر جهانیان مبار ک باد 

و روز دختر برتمام گل دختران جهان مبار ک باد 

الهی که به حق حضرت معصومه س ، تمام دختران جهان و هر دختری که این پست رو می خونه ،غمی تو دلشون نباشه و تمام رویا و آرزو هاشون اجابت بشه

برحمتک یا الرحمن الراحمین 

امین یا رب العالمین

تربیت صحیح دختران از منظر اسلام :

سلامت جسمانی دختر وابسته به دوران کودکی او است :

دختری که در دوسال نخست زندگی از تغذیه با شیر مادر محروم گردد ، در دوره های دیگر زندگی دچار مشکلات جسمانی می شود ، از این رو والدین باید به نقش تغذیه و رشد جسمانی کودک در این دوره توجه جدی کنند ، چرا که سلامتی جسمی زنان در طول زندگی تا حد بسیاری به این مسئله وابسته است ، با توجه به نقش مادری که قرار است دختران در آینده به عهده بگیرند و وجود مسائلی چون دوران بارداری ، زایمان و شیر دهی ، توجه به سلامت روحی و جسمی دختران را جدی تر می کند 

اگر دختر زمین خورد ، بلندش کن :

ثواب تربیت دختر بیشتر است ، بخاطر اینکه تربیت دختر سخت تر است ، وقتی گفته می شود سخت تر است ویا ارزش بیشتری دارد ،به معنای این است که باید توجه بیشتری داشته باشید ،محدودیت ها ی دختر ، مصونیت وی و آسیب پذیری  او نسبت به پسر بیشتر است ،و تنها تفاوت  در تربیت پسر و دختر ،در جزئی های برخورد و نحوه ی رفتار است ،در شیوه های تربیتی فرزندان ،باید باتوجه به تفاوت های ظاهری با آنها رفتار شود ،چرا که مشخصه های روانی و رفتاری در دختران بیشتر درونی است ، ودر آموزه های اسلامی آمده است که اگر دختر زمین بخورد ، باید او را بلند کرد و لباسش را تکان داد و نوازشش کرد ،ولی اگر پسر زمین خورد باید گذاشت تا خودش بلند شود 

تربیت دختر و پسر ، تفاوت ها 

تفاوت تربیت دختر و پسر در تربیت خانوادگی به وظایفی مربوط می شود که آنها در آینده  باید ایفا کنند ،در نتیجه نقش ها را از همان آغاز ،به گونه ای باید پایه ریزی کرد که با دنیای متفاوت زن و مرد در آینده هماهنگ باشند ، دختر در دوران خردسالی همواره در پی مادر است و مادر باید او را در کارهای منزل شرکت دهد،تا اندک اندک با چگونگی انجام دادن این کارها آشنا شود ،تفاوت در شیوه ی برخورد به سبب توجه دادن‌ این مسئله مهم است که  دختران در آینده باید بتوانند با فرزندان هم دلی و هم احساسی کنند ، برای همین باید در دوران کودکی با آنها هم دلی کرد ، در روایت های متعدد توجه والدین را به این مسئله جلب کرده است که باید با دختران با عفونت و مهربانی بیش تری بر خورد شود ، امام رضا ع از قول پیامبر اکرم ص نقل می فرمایند : خداوند متعال نسبت به دختران  مهر بان تر از پسران است 

تربیت  اجتماعی دختر ، کمی با دقت بیش تر 

در تربیت اجتماعی ، دختر و پسر باید وظایف ویژه ی خویش را بیاموزند ، در این جا نیز تفاوت در  وظایف اجتماعی آنان است ، حضور آنها در اجتماع باید بر اساس ضوابطی باشد که اسلام معین کرده است  ، اسلام حضور زن رادر اجتماع مشروط به شرایطی می داند که لازم است رعایت شوند ، از قبیل رعایت پوشش و حجاب اسلامی ، عدم اختلاط با مردان و رعایت موازین شرعی در روابط اجتماعی  بدیهی  است که باید در تربیت اجتماعی دختران این گونه مسائل به آنها  آموزش داده شود و هشدار دهند که در اجتماع چه خطرهایی در کمین آنها است ، ارزش و عزت دختران در چیست ؟ امتیازهای آنها در گرو چیست ؟ چرا باید پاک و عفیف باشند؟ چرا نباید معاشرت آزاد داشته باشند ؟ چرا باید  از اختلاط با مردان پرهیز کنند ؟ علاوه براینکه توانایی زندگی اجتماعی ، برخورد انسانی و اسلامی با دیگران ، حس هم دردی و همکاری ، سازگاری با افراد اجتماع وتوان مقابله با مشکل های زندگی  ، شانه خالی نکردن از زیر بار مسئولیت هاو گذشت و فداکاری ، همه نیازمند ویژگی ها و توانایی هایی هستند که زیر بنای آنها باید به دست والدین و مربیان تربیتی پی ریزی گردد 

تربیت فرهنگی دختران امری مهم 

اگر کودکی با توجه به جنسیت خود پرورش نیابد ،یعنی تربیت دختران با شیو ه های پسرانه و پسران با شیو ه های دخترانه ، ممکن است در پیدا کردن ، هویت جنسی ثابت خود دچار مشکل شود ، موضوع تربیت دختران یکی از مسائل مهم و اساسی د ر اسلام است  ، زیرا زن عامل پرورش انسانهاست ،وبه گفته ی رهبر بزرگ انقلاب  ، حضرت امام خمینی ره از دامن زن مرد به معراج می رود ،یکی از مسائل مهم در تربیت دختران ، پرورش فرهنگی آنان است ، براین اساس د ر آینده ، دختران لیاقت مادر شدن و تربیت شایسته ی افراد را دارند یا خیر ، بستگی به تربیت و پرورش فرهنگی آنان دارد ، اگر مادران فردا در بی خبری به سر ببرند ، نخواهند توانست فرزندان آگاه در این زمینه بپرورانند ، تاریخ اسلام زنان فهیمه و آگاهی را به ما معرفی می کند که با بینش والای خود توانستند فرزندانی رشید و راستین تربیت کنند ، زنان بزرگی همچون خدیجه کبری س و حضرت فاطمه س و حضرت زینب س و دیگر بانوان مسلمان از جمله ی این زنان بزرگ اند ، والدین باید تلاش کنند و به بهترین نحو دختران خویش را در تما م زمینه های مذهبی و عاطفی و فرهنگی و سیاسی پرورش دهند و این گونه است که به فرموده ی خاتم الانبیاءوارد بهشت می شوند  

اگر روزی دختر دار شدم بهش میگم تمام کارهاش رو در چهار چوب حیا انجام بده 

اگر روزی دختردار شدم  بهش یاد میدم ، همونقدر که انتظار داره مرد تکیه گاه باشه ،  اونم باید تکیه گاه مردش باشه ، درست نیست فقط مرد براش ستون باشه و اون فقط بهش تکیه بده 

مصطفی من و اهای مردمان جهان : 

خنده و صبر  بر هر درد بی درمان دواست 

خنده  و صبر آغاز خوش هر ماجراست