به نام خدای عزیز دلم
حضرت محمد ص می فرمایند :
انسان صبور سه ویژگی دارد :
۱-اینکه سست و کسل نمی شود زیرا اگر سست و کسل شود حق را در دنیا و آخرت ضایع کرده است ، چون فردی که سست و تنبل باشد ، حقی را بجا نمی آورد ، چون با کار و عمل که شرط اساسی بجا آوردن حق و حقوق دیگران است ،میانه ای ندارد . ۲-افسرده و دلتنگ نمی شود ،چرا که در هر حال شکرگزار ، نعمت های الهی بوده است ، وبه قضا و قدر آن راضی است .وامام صادق ع فرمودند :هرکس به قضای الهی راضی باشد، قضا بر او جاری می شود ،و پیش خدا اجر دارد ، وهرکس دلتنگ باشد ،قضا بر او جاری می شود ، و اجرش ضایع می شود . ور ضا دادن به کرده ی خداوند عالم ، شعاع نور معرفت الهی است
وراضی کسی هست که دست از خواهش بردارد ، و آنچه مولای حقیقی درباره ی او تقدیر و قسمت کرده راضی شود ،و بلا شک چنین کسی مرضی خدا است و خدا از او راضی است ،و هرکس به مرتبه ی رضا برسد ، به جمیع مراتب بندگی رسیده است
۳-وانسان صبور به پروردگار خود گله و شکایت نمی کند ،چون زمانی که بنده از خدا ،شکایت بکند معصیت کرده است ، و در ادامه پیامبر مهربون می فرماید : اگر بنده از خدا شکایت کند و صبر نکند، نیکی های او بالا نمی روند ودر حالی که خدا براو غضب می کند ،وار د محشر می شود ، مگر اینکه توبه کندو امام صادق ع می فرماید :صبر آشکار می کند ،آنچه در باطن بندگان است ، از نور و صفا و جزع ظاهر می کند آنچه در باطن ایشان است از ظلمت و وحشت ،وصبر صفتی است که هرکسی ادعای آن را می کند و ثبات نمی کند در نزد آن مگر بندگان خاص خدا ، وجزع چیزی است که هرکس انکار آن را می نماید و منافقین به آن متصفند
پیامبر ص فرمودند :
پیش از آنکه مورد حسابرسی قرار گیرید ، خود به حساب نفستان برسید ، و پیش از آنکه سنجیده شوید ، خود نفستان را در ترازوی سنجش بگذارید و برای حسابرسی آن روز بزر گ آماده شوید
در این کتاب سه دقیقه تا قیامت ، فردی که مجروح جنگی بود ودر اثر عمل جراحی غده ی پشت چشم ، برای مدت کوتاهی روح از بدنش جدا می شود ودر این سفر کوتاه روحش، حقایقی بر او روشن می شود .
۱-در بحث حسابرسی اول نماز را بررسی می کنند ، همانطور که در احادیث معصومین ع آمده است : اگر نماز مورد قبول قرار گیرد ، بقیه اعمال هم مورد قبول قرار می گیر د، آن هم نمازی که اول وقت و با خلوص نیت و خالص باشد و فقط برای رضای خدا باشد و برای ریا و نمایش به مردم نباشد
۲-در دفتر اعمال ،کوچکترین اعمال ،حتی ذره ای کار خوب و بد را نوشته اند ، و صرف نظر نکرده اند ، و غیر از اعمال ، حتی نیت ها هم دقیق ثبت شده بودند وخدا حسابگری بسیار دقیق است
۳-ومحو اعمال خوب به وسیله ی یک غیبت در نامه ی اعمال و مسخره کردن افراد و اذیت کردن افراد ، باعث نابودی اعمال خوب افراد می شود ،در کل اعمال بد باعث نابودی اعمال خوب می شود و آزار مومن باعث می شود که ، از اعمال خوب من بردارند و بدهند به آن مومنی که او را مورد آزار قرار دادم
۴-برترین اعمال بعد از اقامه ی نماز ، شاد کردن دل مومن است ، البته به طریقی که در آن گناهی نباشد
۵- یا ثواب حج در نامه ی اعمال ثبت شده است ،مثل نگاه مهربانی به پدر و مادر ، و زیارت با معرفت امام رضا ع
۶-در نامه ی اعمال ، اگر نیت کار خوب را داشته باشیم و در این راه تلاش کرده باشیم و به نتیجه نرسیده باشیم ، همین نیت و حرکتی که کرده ایم در نامه ی اعمال ثبت می شود ، ولی خدارو شکر نیت های گناه و نادرست ثبت نمی شود
۷-واینکه اول کار ،شما یک انسانی رابرای رضای خدا نجات می دهی ، و بعد مثلا در دلت بخواهی که دیگران بخاطر این کار از تو تقدیر کنند و یا اسمت بر سر زبان ها بیفتد و یا بخاطر این کار هدیه دریافت کنی ، همه ی اینها اثر این کار خالصانه را از بین می برد ، ما باید تا آخر تلاش کنیم که اخلاص این کار را حفظ کنیم ، بعضی کارهای خالصانه در این دنیا نابود می شوند
۸- یک عمل خوب باعث نابودی گناهان هم می شود ، وعمل با خلوص نیت و برای رضای خدا باشد
۹-فردی با تهمت به یک نوجوان با اخلاص ، ثواب یک حسینه را که با اخلاص وقف کرده است را از دست می دهد ،پس حواسمان باشد دیگران را قضاوت نکنیم و به آنها تهمت نزنیم
۱۰-حسابرسی درباره ی بیت المال ، کسانی که از بیت المال دزدی و اختلاس می کنند ، باید از تمام مردم آن کشور و آیندگان و نسل های بعد حلالیت بطلبند تا بخشیده شوند
سعی کنیم که حقی از بیت المال بر گردن نداشته باشیم ، و کارهای مراجعین را با دقت و رضایت انجام دهیم ، و به حقوق کم خود قانع باشیم تا در حسابرسی گرفتار نباشیم
۱۱-اهمیت صدقه دادن ، امام باقر ع فرمودند : صدقه دادن هفتاد بلا را از آدم دور می کند ، و صدقه دهنده از مرگ بد رها می شود و همینطور صله رحم ، و نماز جماعت و زیارت اهل بیت ع و حضور در جلسات دینی و هرکاری که برای رضای خدا انجام دهی ،جزو عمرت حساب نشده است ، باعث طولانی شدن عمر می شود
۱۲-دعا ها و صلوات های دیگران واقعا معجزه گرهستند ، آنقدر خیرات و برکات د راین دعا ها وبه ویژه در صلوات ها نهفته است، تا از این جهان خارج نشویم ،قادر به درکش نیستیم
۱۳-در گره گشایی ، کوچکترین کاری که برای رضای خدا ودر راه کمک به بندگان خدا کشیده باشید ،آنقدر در پیشگاه خدا ارزش دارد که انسان ،حسرت کارهای نکرده را می خورد و اثرگره گشایی بسیار در این دنیا ملموس است ، و مثلا می بینیم کارهای دنیایی سریعتر از آنچه که تصور می کردیم پیش می رود ویا زندگی خوبی داریم و کار و ازدواج سریع صورت می گیرد ،وپاداش آخرتی آن هم در نامه ی اعمال محفوظ است
۱۴-وارتباط با نامحرم ، خیلی در رشد معنوی انسان ها مشکل ساز است و امام صادق ع می فرمایند : نگاه حرام تیری مسموم از تیرها ی شیطان است و هرکس آن را تنها به خاطر خدا ترک کند ، خداوند آرامش و ایمانی به او می دهدکه طعم گوارای آن را در خود می یابد
کسی که با نامحرم ارتباط داشته باشد وهمینطور شوخی درباره ی نامحرم ، تاوان بزرگی در دنیا می دهد و گناه سنگینی در نامه اعمالش ثبت می شود، واگر خواهان شهادت باشد ،شش ماه شهادتش به عقب میفتد
۱۵-شهیدان در آن دنیا می توانند به ملاقات امامان ع که در همسایگی آنها هستند بروند ، که یکی از بزرگترین نعمت های بهشت برزخی هست ، وحتی آنها می توانند به ملاقات دوستان شهید و شهدای محل و دوستان و بستگان خود بروند
۱۵- مال یتیم را بالا نکشیم ، که در نهایت عاقبت بخیر نمی شویم ، واینکه وقتی که کسی باغی را وقف می کند و از دنیا می رود و بازماندگان کاری نکنند که آن میت از ثواب و خیرات آن محروم شوند
۱۶- طواف های خالصانه ، ثواب حج واجب در نامه ی اعمال ثبت می شود و ثواب طواف هایی که به نیابت از دیگران انجام می دهیم ، دوبرابر در نامه اعمال خودمان ثبت می شود
۱۷-وان فرد چون خالصانه و فقط به عشق مولا علی ع با ان ماموری که به مولا ع اهانت کرده بود ، درگیر شده بود و کتفش آسیب دیده بود و برای همین ثواب جانبازی در رکاب مولا علی ع در نامه ی اعمالش ثبت شده بود
۱۸-اگر فردی با خلوص نیت ، کارهایی در مسجد و محل انجام دهد ، وتمام دستورات دین را رعایت کند ، حتی اگر در بستر یا در تصادف بمیرد شهید محسوب می شود ، و اگر فردی برای کاسبی و خرید و فروش به جبهه برود، وبرای خرید جنس به مراکز مرزی برود و آنجا انفجار بشود در مرتبه ی شهدا قرار نمی گیرد وهمچنین بستگی به خلوص نیت دارد و اینکه کار فقط برای خدا باشد
۱۹-و اگر حتی یک شهید ، یک نوجوان را مورد قضاوت قرار دهد ، در اینجا اینقدر از گناهان آن نوجوان بخشیده می شود ، تا از آن شهید راضی شود
۲۰-در زمینه ی حق الناس ، اگر کسی به ما بدهکار باشد ، اگر اورا در این دنیا ببخشیم ، ده برابر آن در نامه ی عمل ثبت می شود و اگر به برزخ کشیده شود ، همان مقدار خواهد بود و حق الناس شامل جان و مال و ابرو افراد می باشد
این کسانی که من در برزخ حلال کردم و آنها مرا حلال کردند ، کسانی بودند که از دنیا رفته اند ، وحساب آنها که هنوز در دنیا هستند ، مانده ، تا زمانی که آنها به برزخ وارد شود ، سعی کنیم حساب و کتاب ها و حق الناس رو در این دنیا برطرف کنیم ، و همینطور حق الله و حق النفس روتا کار به برزخ نرسد
۲۱-در آن دنیا ضرر زدن به بدن و همان حق النفس ، که باعث بیماری و مرگ زود رس می شود ، جواب و حساب و کتاب دارد
۲۲-وبرای برخی کسانی که زنده اند ، توفیق شهادت در دفتر اعمالشان نوشته شده، به شرطی که با دست خود توفیق شهادت را از بین نبرند ،یعنی آن فرد در برزخ اتفاقات گذشته و آینده را می دید
۲۳-ودرباره ظهور امام زمان عج مردم باید بخواهند تا ظهور مولایشان ع زودتر اتفاق بیفتد ، تا گرفتاری های دنیا و آخرتشان برطرف شود ، اما بیشتر مردم با وجود مشکلات امام زمان عج را نمی خواهند و اگر بخواهند برای حل مشکلات دنیایی می خواهند و نباید سست شویم و باید ایمانمان را تا آخر حفظ کنیم
۲۴-وکسانی بخاطر عدم اطاعت از دستورات خدا و معصومین ع زندگی دنیایی و اخروی خود را تباه کردند
۲۵-ولحظه ی بسیار سختی است ،زمانی که معصومین ع در هنگام بررسی اعمال بدمان کنارمان باشند ، و هنگام دیدن اعمال بد این فرد ،حضرت زهرا س روی مبارکشان را بر می گردانند ولحظه ی بسیار شیرین و وصف نشدنی است ، زمانی که معصومین ع در هنگام بررسی اعمال خوبمان کنارمان باشند ، و حضرت زهرا س هنگام دیدن عمل خوب این فرد ، لبخند رضایت می زنند
ودر نهایت این فرد بخاطر دعای پدر و مادر ش و دعای همسر باردارش و دعای دو بچه یتیم که به آنها کمک کرده بود ،مورد شفاعت حضرت زهرا س نزد خدای مهربون ، قرار گرفت ،و به دنیا بازگشت
وبعد از اینکه این فرد به دنیا باز گشت ، خدای مهربان به او چشم برزخی داد که می توانست باطن افراد را ببیند که این وظیفه ی او را سنگین تر می کند ،چون باید بیشتر از قبل مراقب اعمالش باشد ، که اگر خدایی نکرده دوباره خطایی مرتکب شود ،مجازاتش سنگین تر می شود ، چون حقایق برای اوروشن شده است و پرده ها و حجاب ها برای او کنار رفته اند
و ماهم می توانیم با گناه نکردن و با کمک خدای مهربان و عمل به دستورات خدای مهربون این پرده و حجاب مادی را کنار بزنیم و حقایق بر ما روشن شود
واو از حوادث گذشته و آینده خبر داشت و حتی وقتی در قبرستان می رفت ، صداهای وحشتناک می شنید که خیلی دلهره اور و وحشتناک بود . ولی در کنار مزار شهدا آرامش و روح معنویت بود که در وجود انسانها پخش می شد
امام علی عرفرمودند :
آنان که زندگی را تنها در فاصله میان ولادت تا مرگ خلاصه می کنند ، خیلی زود به پوچی می رسند ، ما با مرگ تمام نمی شویم ، منکران رستاخیز ، چون مرگ را پایان خط می بینند ، خیلی زود بی انگیزه و نا امید می شوند ، عقیده به معاد ، هم زندگی ما را پربار می کند و هم به آن جهت می بخشد ، مرگ آغاز است نه پایان .
امام علی ع در توصیه به فرزندش امام حسن ع فرمودند :
پسرم ، مرگ را زیاد یاد کن و به یاد مرگ و پس از آن باش ، تا وقتی فرا می رسد ، آماده باشی و کمرت را بسته باشی ، مبادا مرگ ناگهان و غافلگیرانه برسد و تو را مغلوب کند .
امام علی ع فرمودند :
آنان اهل دنیا را می بینند که مرگ بدن ها را بزرگ می شمارند ، در حالی که اهل آخرت ، مرگ دل های مردم زنده را بزرگ می شمارند
شیخ رجب علی خیاط :
اگر ما به اندازه ی ترسیدن از عقرب از عقاب خدا می تر سیدیم ،همه ی کارهای عالم اصلاح میشد
خداجونم بی نهایت بار شکرت بخاطر وجود مهربونت و تمام نعمت هات و آنچه به ماداده ای و ما از آن غافلیم
یا لطیف
ارحم عبدک الضعیف الذلیل
سلام مریم جان
خب فکر کنم کل کتاب رو خلاصه کردی
اما در عمل واقعا سخته و ادم باید خیلی هوشیار باشه
سلام طیبه جونم
بله واقعا سخته
الهی که حسابی تفکر کنیم و هوشیارانه عمل کنیم
الهی امین